Thursday, August 7, 2008

gundah gulana!



hari ni jiwa ku amat gundah gulana sekali...x tahu apa yg kena..teramat malas nak berkomunikasi ngan sesapa pon..nak kata rindu kat awek,xde awek pon..nak kata nak gado ngan awek, xde awek pon...hahaha...tapi biasala sekali skala xde mood..nasib baik ada lagu butter baru ni, dpt gak mengubat jiwa jiwa yg gundah gulana ni...btw...ni nak kasi komen untuk album baru butter 'kembali'...ni aku nak komen track by track..

1. joget global - intro syair yg amat unik dan menarik...lagu dan irama sesuai ngan tajuk supaya menyuruh org berjoget..lirik dia simple but meaningful...but the effect is quite long...blh tambah satu lagu lagi...

2. bebas - lagu dan irama amat catchy...sesuai utk org yg baru nak berjinak ngan butter..
again, lirik dia simple but meaningful...'enjit-enjit semut'..sesuai sekali..

3. maharani - penggunaan violin yg amat berkesan..lagu dan irama agak modern rock.. again, lirik dia simple but meaningful...

4. terus terang - lagu dan irama teramat catchy...lirik senang and lagu pun senang...

5. air liur di kuala lumpur - lagu dan irama rock gile..ada unsur2 garage skit...simple lyric.. guitar power gak..

6. lengkap semula - intro dia ada skit2 mcm intro paint it black by rolling stones...strumming akustik guitar utk lagu ini amat power...dicampur ngan efek yg amat genius dan campuran r azmi...lirik ni mendalam n menyusuk kalbu...ini antara brilliant song 4 this album..

7. merdeka - go keroncong!classic! memang genius lagu ni...masuk ngan lirik yg sempoi..irama keroncong+piano dari k.masdor begitu mengasyikkan....again,ini antara brilliant song 4 this album..

8. 1000 tahun - 1st single..tapi untuk album version ada lain skit..guitar pon 2 kot..intro panjang tapi memuaskan...lagu dia agak menarik..and bnyk perkataan kembali..sesuai untuk menunjukkan yg diarg dah kembali after 3 years..lirik dia bersemangat!

9. gelombang cinta - lagu cinta dari butter! lirik mmg jiwang skit..lagu dan irama agak unik and sesuai ngan mood...

10. mendaki menara condong - antara lagu yg menarik gile..efek2 yg digunakan superb... alunan lagu ini ada unsur2 radiohead tapi tetap buttersound...

11. mati hidup kembali - a masterpiece! lirik menyentuh perasaan..piano+akustik gitar yg amat power...tapi sayang skit efek panjang gile..setgh org mayb jemu...

my personal opinion...for the whole album, album ni best dari selamat tinggal dunia...and dari segi experimental ni best after malayneum...tapi apa2 pon smua album butter best2..ada kelainan pada setiap album...congrats!

Wednesday, August 6, 2008

jiwa terpecah dua..

lari lintang pukang,
kemarau kering kontang,
seluk poket kosong,
meniup habuk melayang-layang,

kiri kanan berkeliaran,
sisa hidup bergelimpangan,
sana sini bertempiaran,
kaki tempang putus tangan..

jiwaku terbelah dua,
jiwamu terbahagi dua,
jiwa mereka kosong belaka,
jiwa kita sama sahaja.

tanganku terkapai-kapai mencapai awan.
diriku sering berlawan-lawan,
fikiranku terpesong berangan-angan,
mindaku sering bertentangan..

jiwaku terbelah dua,
jiwamu terbahagi dua,
jiwa mereka porak peranda,
jiwa kita jauh belaka...

~mine 2008~

Thursday, July 17, 2008

tanah tumpahnya darahku...



"politik itu sentiasa kotor"..negara kita dikejutkan dengan krisis politik seperti yg berlaku pada tahun 1998 sekali lagi..ini adalah taktik kotor dan keji oleh pihak2 yg gile kuasa..yang ingin memonopoli harta2 di dalam negara..yang ingin mengawal undang-undang malaysia...yang ingin meneruskan tradisi typical minded ke dalam kepala otak orang malaysia...mereka inilah yg mendustakan kebenaran, membenarkan kedustaan, menghalalkan yg haram, mengharamkan yg halal umpama memakan babi dengan mengucapkan bismillah dan meminum arak mengucapkan alhamdulillah..bersedialah kerana berkemungkinan reformasi akan berlaku lagi..dan negara kita mungkin akan dilanda masalah ekonomi sekali lagi..dan pelbagai lagi masalah yg akan timbul..."history does repeat itself"..diharapkan org2 yang jahat dan tidak berakal akan tewas kali ini...setiap rakyat sudah pasti telah nampak dan sedar, siapa yg bersalah kali ini..krisis ini berulang lagi kerana ramai politician yg kotor amat takut jika DSAI menjadi PM..ini kerana banyak tembelang busuk akan pecah,rahsia akan terbongkar, penipuan akan didedahkan dan pelbagai lagi kejahatan dan kedustaan yang akan terurai...so, depa buat la drama baru dengan menggunakan skrip lama..akan tetapi terdapat beberapa pelakon baru pada drama kali ini..siap ada yg sanggup mengaku kene liwat..bodo betol..klu betol dia kene liwat, x payah la ngaku depan org ramai...walaupun sooner or later org tahu gak...klu betol ko kene liwat.. nape ko x lawan wei..bodo nya..nape ko rela...ko dah ada awek wei...x kan sanggup kene liwat lagi... ish2.. dari sini kita dah boleh nmpk drama kali ni mmg x logik gile..ada mcm2 lagi bende yang x logik...kepada pengarah drama ini, sila lah edit balik citer ni..dah mmg x logik..prof razak pon x buat citer mcm ni wei...smlm kita digemparkan dengan citer polis menahan DSAI kat umah dia..ish2..dah la pegi tahan sebelum pukul 2 ptg..tu kata ikut undang2? shit....klu nak citer pnjg lagi ni..tapi apa yg pelik...
1- mana paklah?patot dia masuk campor la..klu dia PM sejati...takkan takut kroni lari kot..
2- mana saiful?senyap plak mamat tu...ke sakit bontot?
3- mana mahathir?dia ni pon senyap jgk..takut tembelang lama pecah lagi ke?

apa nak jadi ngan mesia ni..bnyk kesinambungan yang berlaku selepas ini sekiranya kes ni berlarutan hingga alam khayalan, alam fantasi...protes demi protes sudah pasti akan diadakan sampai keadaan kembali reda..kemanakah arah tuju tanah tumpahnya darahku...

"saya inipun bukan sempurna, dosa dan pahalaku hanya tuhan sahaja yang tahu"

Thursday, July 10, 2008

4 prognosis untuk keluar dari tempurung....

1. jangan sentiasa ikut kata majoriti jika hanya sekadar ingin melepaskan diri kita, menyelamatkan diri kita dari dikutuk dari belakang atau ingin menjaga hati kawan.
2. jangan takut dikritik atau mengkritik.
3. berfikiran terbuka tetapi jgn melampaui agama.
4. marilah tentang bersama-sama.

Monday, July 7, 2008

perempuan = tanda soal?




again...last holiday (recently), one of my friends just broke up with his ex girlfren...and again the main reason is because his gf cant accept him anymore..i dont know why she dont want to accept him anymore...his not a 'buaya darat'...hmm...my main point is women are full of "question mark?"..they like to leave us with 1000 questions in our mind...and they like to leave that questions without any answer,explanation or guidance...so to all the couple in this world especially their relationship is in the air..beware! soon maybe your partner will left you with 1000 questions..

Tuesday, July 1, 2008

itik terkedek-kedek...



itik terkedek-kedek,
katak terkodok-kodok,
ayam jantan terkokok-kokok,
pemimpin berpolitik-politik,
rakyat terpetik-petik..

pelajar berkonspirasi,
menteri berkorupsi,
kerajaan berhalusinasi,
cepatlah reformasi,
agar nasi lambatlah basi...

hidup penuh bermasalah,
membuat keputusan serba-salah,
apa saja dia belasah,
cakap tak pnh nak kalah,
itu lah dia pak blah...

engkau senantiasa cuai,
hidupmu dibuai-buai,
membuat rakyat terkapai-kapai,
dengan ideamu yang tak boleh dipakai...

~mine 2008~

krisis demi krisis...

sejak pemerintahan pilih kasih dan kuku besi yg diamalkan oleh perdana menteri kita..negara kita semakin hari semakin teruk dilanda krisis...lebih2 sejak pemerintahan pak lah.. krisis, konspirasi agak sinonim dengan nama beliau sekarang ni....mungkin suatu hari paklah akan diwujudkan dalam kamus dewan edisi terbaru..dimana akan mempunyai maksud yg sinonim dengannya..tunggu dan lihat..tetapi bukan dia sorg sahaja yg bersalah..ramai lagi.. saya x nak jadi bias la..haha..ramai lagi yg bersalah dan patut bersara dari gelanggang politik tanahair...bnyk lagi nama yg sinonim dengan paklah.bukan sahaja perkataan malah nama pon sinonim...paklah oh paklah..sekarang ni negara kita dikejutkan dgn kes liwat anwar sekali lagi.. rasa macam kita berpatah balik 10 tahun yg lalu...siapa yg bertanggungjawab dalam konspirasi ini...siapa si saiful ni?kecoh dow mamat ni...berita,konspirasi yang sama sahaja..jika dilihat kancah politik negara kita lebih hebat dari sesetengah negara maju yg lain...walhal negara kita x lah maju sgt...adakah dgn ini kita akan terkenal di mata dunia...x payah bersusah payah memenangi emas dalam sukan olimpik pon, untuk menjadikan negara kita terkenal di mata dunia..ish2...politik oh politik...cuba la main cara bersih...allah sentiasa melihat kita..wassalam..